29 mei 2012

Katoen spinnen

Katoen spinnen doe ik altijd op m'n spinnewiel maar dit keer wilde ik het eens proberen met een Tahkli spintol en aangezien ik die niet had heb ik er zelf maar een gemaakt, met hulp van DH.
Wat had ik nodig, een staafje ijzer van 3mm dik, yes... gevonden in de schuur nu de whorl nog.... yes een 2 euro muntstuk, precies het goede gewicht bij elkaar. In het muntstuk een gaatje geboord en aan het staafje ijzer een plat stukje geslagen met de hamer, een beetje ingezaagd zodat er een soort haakje aanzat, vastgelijmd en aan de onderkant een punt geslepen.

Nu spinnen ........... dat valt niet mee!!  Spintol in een kommetje (want een tahkli spintol is een supported spindle) Eerst (droog) oefenen om de tol te laten draaien, daarna oefenen met de katoen om de longdraw techniek onder de knie te krijgen, pfff......  na véél oefenen (2 weken hihi) lukt het nu aardig en heb ik een tolletje vol gesponnen met katoen !







Geen opmerkingen: